ПЕДАГОГІЧНА РАДА
«РОЗВИТОК ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ЧЕРЕЗ
РОЗВИТОК СПІЛКУВАННЯ»
Мета: ознайомити учителів з різними
стилями спілкування та удосконалити вміння щодо використання тренінгової
технології у практиці роботи.
Форма проведення — соціально-комунікативний тренінг.
Дата
проведення: __ жовтня 2017р.
План проведення засідання
педагогічної ради
І. Організаційний етап. (до
3 хв)
ІІ. Вступне слово голови педагогічної ради. (до 5 хв)
ІІІ.
Проведення оціально-комунікативного
тренінгу.
ІV. Виступ
класного керівника Дацюк Т.В. «Результати спостереження за входженням учнів 5 кл у навчально-виховний
простір школи ІІ ступеня.» (до 10 хв.)
V.Оголошення
проекту рішення
1.
Пропозиції членів колективу щодо
проблем педради (до 5 хв.)
2.
Робота аналітичної групи над рішенням
педради (до 10 хв.)
Перебіг
педагогічної ради
І. Організаційний етап
Голова педагогічної
ради оголошує про початок засідання.
ІІ . Вступне слово голови педагогічної ради.( про виконання рішень
попереднього засідання педагогічної ради.)
ІІІ.
Проведення оціально-комунікативного
тренінгу.
Голова педагогічної ради: до
слова запрошую ведучого сьогоднішнього заходу Касьяненко І.В., заступника
директора із навчально – виховної роботи.
Ведучий : нові реалії життя в Україні, її
поступове перетворення на демократичну, соціально орієнтовану країну обумовили
глобальні зміни у філософії освіти, визначенні її мети, завдань, методів
діяльності.
Сьогодні створюється нова школа, де учень повноцінно живе, проектує своє
майбутнє, свій шлях, враховуючи власні можливості, ставлячи перед собою
завдання самовдосконалення, самовиховання, самоосвіти. Враховуючи освітні потреби сьогодення, в
умовах переходу до нової парадигми освіти, особистісно
орієнтованого-навчання , що передбачає формування ключових та предметних
компетентностей учнів шляхом розвитку їх творчих здібностей на уроках та в
позаурочній діяльності в атмосфері співробітництва і конструктивної взаємодії
вчителя, учня та його батьків; заснованого на повазі до особистості дитини,
знанні й прийнятті особливостей і потреб, організація навчання навчання вимагає
зміни стилю відносин у класному колективі, у тому числі й манери спілкування
між учнем і вчителем. Процес
зміни стилю спілкування тривалий і може займати місяці, а іноді й роки. Однак
оволодіння практичними навичками соціально-комунікативних тренінгових
технологій у поєднанні з навичками педагогічного спостереження здатні скоротити
часові витрати й сприяють найшвидшій зміні стилю спілкування в бажаному
напрямі.
Відправною
точкою подібних змін може
стати ( сподіваюся, що стане) проведення педагогічної ради
«Розвиток педагогічної майстерності через розвиток спілкування», яку ми
проведемо у формі
соціально-комунікативного тренінгу . Давайте
обговоримо і встановимо певні правила для учасників тренінгу. ( запис на аркуші : для адміністрації –
педрада проходить у вільній, невимушеній формі; учасникам - не нав’язуювати
своєї думки, не пригнічувати співрозмовників…До
початку обговорення основного
питання застосовується тренінгові методика «Вхо- дження». Вона допомагає установити контакти людей один з
одним, знайти загальні «точки дотику». Для більш продуктивної роботи кожний з
учасників педради повинен мати особисту мету, що він буде прагнути досягти. «Входження» також сприяє прийняттю кожним з учасників
особистої відповідальності за те, що відбувається, активізує їх. Найперший елемент «входження» — формулювання «Правил і принципів
роботи», наприклад:
• Поважне ставлення до співрозмовника.
• Один говорить — усі слухають.
• Кожний має право на точку зору.
•
Тут і зараз.
•
Ми всі різні. Будь толерантним.
•
Час дорого цінується.
Ведучий
: вправи, у яких людину просять
розповісти про себе іншим людям, сприяють більшій розкутості й свободі людини.
При виконанні подібних вправ страх перед аудиторією поступово зникає, що
підвищує задоволеність людини своєю роботою. Отже , наступна вправа «Будемо знайомі» за темою: «Ви
про мене, напевно не знаєте...» (наступний елемент тренінгової
методики «Входження» — вправа «Будемо знайомі».)
Ведучий
: для подальшого «розігріву» пропоную
вправу « Вільний мікрофон» . Присутні коротко мають говорити найважливіше у відповідь на задані
питання. Інші вчителі можуть уточнювати зміст відповідей, задавати питання, що
цікавлять.
•
Яким, на вашудумку,
має
бути спілкування вчителя й учнів?
•
Чого я чекаю від педради?
•
Що для мвас значить бути «гарним учителем»?
•
Яким учителем вам важливо бути зараз?
•
Дотепер пам’ятаю, як мій учитель...
•
Що мене відрізняє від інших учителів?
•
Учитель моєї дитини повинен, насамперед...
Ведучий : до центра кола запрошую 3 учасника.
Ваше завдання обрати собі членів групи.
Початок
фрази: «Мене поєднує із моєю групою...»
Учителі об’єднуються в групи по 4
особи. Питання для обговорення «Що мені складніше всього в
спілкуванні з учнями?» На обговорення
приділяється 10 хвилин. Ціль даного обговорення — дати кожному учителю
можливість подумати й розповісти про проблеми, які виникають у нього в
спілкуванні з дітьми, усвідомити, що подібні проблеми є й у колег. Розуміння того, що не тільки він
стикається з труднощами в роботі, допомагає учителю перебороти страх перед
публічним обговоренням і швидше знайти відповідь на питання, що його цікавлять.
Після
обговорення в групах їхні представники повідомляють про результати всім
присутнім.
Ведучий
складає із цитат загальний список проблем на аркуші ватману (загальний час
етапу — 15 хв).
Може виявитися так, що в колективі
виділено кілька загальнихпроблем, пов’язаних з особистісними або професійними
вміннями самих педагогів. У цьому випадку
доцільно провести вправи, сприятливі усуненню виниклих труднощів. Приміром,
декілька учителів зазначили, що їм складно після інтенсивного спілкування з
учнями «отямитися», відновити сили або емоційну рівновагу. У цьому випадку
можна показати або провести одну-дві вправи на зняття нервової напруги й
відновлення емоційної рівноваги.
Наприклад:
Вправа
1.
Яскраве уявлення будь-якого об’єкта здатне викликати відповідне об’єкту
відчуття й стан організму. Наприклад, сильне хвилювання або злість можна зняти,
уявивши себе в приємному місці: на відпочинку на пляжі, у лісі, на березі
ріки...
Вправа
2. У ситуації напруги заспокоїтися
допоможуть уповільнені рухи й темп подиху. У ситуації, коли треба активізувати
себе,— навпаки. Учителі тренуються міняти темп подиху й рухів.
Прийоми
ефективного оцінювання й ефективного зворотного зв’язку на вчинки й дії учнів.
(Матеріали до доповіді Тарасевич О.Є.)
Ведучий : досить часто вчителі говорять, що їм
складно висловлювати докори й претензії учням, давати оцінку їхнім діям і
успішності так, щоб ці висловлення були ефективними й у той же час не ранили
дітей. Так само, а іноді й більш складно, буває самим вислуховувати претензії. Тому наступна
вправа, яка проводиться по колу, називається
«Висловлення
й прийняття претензій». У швидкому темпі перший з учасників висловлює другому
яку-небудь претензію. Другий учасник повинен знайти гарне у висловленій
претензії й подякувати за неї. Потім він висловлює претензію третьому
учасникові, третій знаходить гарне в ньому й дякує... х(по закінченні вправи можна провести обговорення).
Ведучий: що ви відчували під час виконання вправи? Досвід проведення даної вправи
говорить про те, що педагогам однаково складно й висловити претензію, і знайти
в ній гарне. Найпростіше — подяка. Реакції педагогів говорять про те, що в
багатьох ситуаціях вони не впевнені в собі й низько себе оцінюють (загальний
час — 15 хв). Саме зараз
доцільно ознайомитися із результатами анкетування адміністрації та вчителів. До слова
прошу Родікова О.В. («Взаємини із
учителями»), Балинську О.В.
(«Взаємини з учнями»).
Ведучий представляє отримані
результати й розповідає про можливі варіанти розв’язання деяких з виділених
проблем. Для роботи в групах пропонується найбільш важливі для школи питання. Завдання кожної групи — придумати
якнайбільше варіантів розв’язання обраного питання або проблеми.
Ведучий : на даному етапі роботи ми обговоримо з учителями результати роботи учнів на вибір педагогів( представляє
Добровольська).
Тактовно буде не оголошувати загальні результати перед усім колективом. Кожний
учитель вже знає те, як до нього ставляться діти, і напевно поділився своїми
почуттями із цього приводу з найбільш близькими колегами. Змагання в цьому
випадку не доречне, так само як і адміністративні «пророблення».
Однак, у вас є можливість протягом 5 хв. у парах обговорити найбільш
важливі думки, що виникли у вас після того, як ви довідалися оцінки дітей. Доцільно
не обговорювати припущення «чому вони мене так оцінили?» і не займатися
самозвинуваченням, а задуматися, які сильні сторони в спілкуванні з дітьми є в
педагога і як їх можна розвити. Мова йде про повагу особистості й інтересів
учня й учителя.
По
закінченні роботи в парах кожний учитель у колі називає одну якість особистості
або особливість спілкування, що допомагають йому знайти порозуміння з дітьми, записати на
ватмані. (Загальний час етапу — 10 хв.)
Ведучий: для того, щоб
картина про вчителя була якомога об’єктивною, Веріга Л.А. продемонструє
малюнки, фотографії на тему «Я й моя вчителька», а представлять цікаві роботи
учнів «Учитель, у якого я хотів би вчитися», «Ідеальні вчителі: міфи й
дійсність» Юзькова М.І. і «Навчання без конфліктів», «Майбутнє починається на
уроці Вчителя» Шабельнікова І.В.
Ведучий: думку дітей ми
вже знаємо. А от що думають про нас батьки? Про це нам повідомлять Лейченко
К.І. «Учитель моєї дитини...» та Шкунида Н.В. «Ці люди — учителі»
Ведучий: зараз перед вами стоїть завдання - вироблення програми дій з
проблематики «Розвиток педагогічної майстерності через розвиток спілкування».
Учасники
розбиваються на групи по 4, для того, щоб виробити програму і план дій з вирішення
обраної проблеми. Кожна група за бажанням вибирає
один-два шляхи розв’язання поставлених проблем і розробляє програму дій учителя
або педагогічного колективу з їхнього практичного втілення. Програма повинна містити: ціль, яку необхідно досягти в результаті розв’язання
проблеми даним шляхом; основні етапи
діяльності педагогічного колективу (МО, адміністрації, конкретного вчителя,
учнівських колективів, батьків) під час розв’язання проблеми, план роботи із
зазначенням часу й основних заходів.
На
роботу виділяється 10 хв. По закінченні роботи групи захищають свої проекти.
Готові проекти вивішуються у вчительській на кілька днів для наступного обговорення й
доробки в робочому порядку. (Загальний час етапу — 15 хв.)
Ведучий : не так важливо, як розпочато, як важливо те, як закінчено. Тож пропоную
вправу «Компліменти» (техніка, що сприяє розвитку спілкування педагогів і
учнів) По
колу учасники говорять один одному щось гарне, хвалять один одного, висловлюють
схвалення — говорять компліменти. Вимога єдина — говорити щось дотичне особисто
даної людини, а не загальні фрази (загальний час етапу —5 хв).
Ведучий : кожен учитель, незалежно від того, працює він із молодшими школярами чи
з підлітками, запитує себе: «Чому діти, які прийшли в 5тй клас, відчувають
великі труднощі в адаптації до основної ланки школи? Хто винен у тому, що в
багатьох п’ятикласників (а потім і в учнів 6-го класу) спостерігається зниження
успішності, втрата інтересу до навчання, неадекватність поведінки, погіршення
взаємин з однолітками й дорослими?». Виступ класного керівника Дацюк Т.В.
«Результати спостереження за входженням учнів 5 кл у навчально-виховний простір
школи ІІ ступеня.» допоможе знайти відповіді на ці запитання.(до 10 хв.)
Якими б шляхами не вирішувалися конфліктні ситуації, якими б
благородними цілями не керувалися їх учасники, вони ніколи не повинні
суперечити нормам педагогічної етики і вимогам суспільної моралі. Конфлікт -
той же порох. Він спалахне або від слова, або від єдиного вчинку. Тому кращий
спосіб попередити або дозволити будь-який конфлікт -забезпечити високу культуру
спілкування.
Ведучий: існує спеціальна технологія спілкування, прийоми якої переконливо
демонструє американський вчений-психолог Д. Карнегі:
1. ПОСМІХАЙТЕСЯ! Посмішка збагачує тих,
хто отримує її, і не збіднює тих, хто її дає!
2. Пам'ятайте, що для людини звук його
імені є найважливішим звуком людської
мови. Як можна частіше звертайтеся до іншої людини по імені.
3. Давайте чітко і щиро визнавати гарне
в інших.
4. Будьте справедливі у своєму схваленні
і щедрі на похвалу, і люди будуть дорожити вашими словами, пам'ятати їх
протягом всього життя.
5. Бажання розуміти іншої людини породжує
співпрацю.
Російський педагог Віктор Кан-Калик запропонував дотримуватися загальних
принципів оптимізації спілкування з учнями. Так, учитель має: заходити до
аудиторії бадьорим, упевненим, енергійним демонструвати готовність до
спілкування створювати у класі необхідний емоційний настрій здійснювати
органічне керування власним самопочуттям та спілкуванням проявляти гнучкість, оперативність, правильно
добирати методику впливу на учнів.
До засобів педагогічного спілкування педагог пред’явив такі вимоги: до
вербальних — мова має бути яскрава, образна, педагогічно доцільна до
невербальних — міміка повинна бути енергійною, виразною; пантоміміка — пластичною
й адекватною жестикуляції.
Будь-яке використання матеріалів можливе
лише за наявності гіперпосилання.
Голова
педради : Оголошення проекту
рішення.
Проект рішення педагогічної ради
З метою
удосконалення навчально – виховного процесу та внутрішньо шкільної
науково-методичної роботи на інноваційній основі через системне впровадження
передового педагогічного досвіду, сприяння підвищенню педагогічної
майстерності, творчого потенціалу вчителів; здійснення глибинного переходу у
сприйнятті сучасного учителя і його призначення у суспільстві, залучення
педагогів до творчої діяльності, встановлення
взаємозв’язку між рівнем майстерності учителя та результативністю
навчання учнів; спрямування досвіду особистої діяльності на практичні
результати, що зумовлюватимуть розвиток конкретних цінностей і життєво
необхідних знань і умінь учнів, успішного завершення адаптації учнів п’ятого
класу до навчально – виховного простору школи ІІ ступеня, обговоривши проблемне
питання «Розвиток педагогічної майстерності через розвиток спілкування» ,
проаналізувавши результати анкетування, взявши
до уваги виступи учителів та результати роботи груп,
Педрада
ухвалила:
1.
Адміністрації
школи:
1.1.
Забезпечити методичний супровід діяльності педагогічних
колективів навчальних закладів району щодо створення Нової української школи.
1.2.
Організувати роботу консультаційного пункту для педагогів
із питань розвитку професійного
педагогічного спілкування, його
особливостей та функцій.
2.
Педагогічному
колективу протягом року:
2.1.
Опрацювати Концепцію «Нова українська школа», спрямувати зусилля на ефективне
функціонування особистісно орієнтованої, компетентнісної моделі навчання й
виховання в умовах запровадження Концепції Нової української школи.
2.2.
Розглянути питання щодо реалізації Концепції «Нова українська школа» на засіданні голів
батьківських комітетів класів у навчальному закладі.
2.3.
Широко впроваджувати й використовувати в роботі нові
форми й технології формування особистості, ураховуючи фізіологічні й
психологічні особливості дитини.
2.4.
Вивчити питання
формування сучасного освітнього простору шляхом впровадження сучасних
інформаційних технологій у навчально-виховний процес.
2.5.
Дотримуватись правил культури мовлення,педагогічного
такту під час спілкування з учнями, їх батьками та колегами.
2.6.
Впроваджувати різноманітні форми навчання батьків учнів
із метою формування у них спеціальних
знань про розвиток дитини та дотримання принципів педагогіки партнерства.
2.7.
Сприяти поінформованості батьків, учнів навчального
закладу щодо змісту та особливостей реформування освітньої галузі.
2.8.
Провести соціометрію класного колективу з метою
визначення характеру взаємин у класі,
групі.
2.9.
Формувати позитивні взаємостосунки між учителем і учнем (вміння
бачити в іншій людині добре, вміння вислухати, вміння вибачити, толерантність,
- вміння висловити свої думки, почуття гумору, вміння попросити
пробачення).
2.10.
Вдосконалювати свою особистість і особистість учня (самосвідомість,
вдосконалення своїх талантів, застосування своїх знань, творчий підхід,
самоаналіз).
3.
Класному
керівнику 5 класу Дацюк Т.В.:
3.1.
Продовжувати вивчати причини труднощів, що виникають у
школярів при переході з 4-го до 5-го класу; провести корекційні бесіди, заняття
з проблемними дітьми та їх батьками.
Заключне слово ведучого. Притча «Шлях до сердець учнів»
Засумували вчителі, не можуть знайти
шлях до Сердець своїх учнів, щоб сіяти в них насіння добра.
— Можливо, врятує Мудрість? — спитали
вони.
І знайшли Мудреця, який сидів у печері.
О, Мудрецю, — почали благати вони, —
вкажи нам шлях до Сердець наших учнів, щоб сіяти в них зерна добра, інакше
покоління стає жорстоким!
Сказав їм Мудрець:
— Дам вам шлях до Сердець ваших учнів,
але віддайте мені натомість «дар» Ваш!
Учителі перезирнулися: якого «дару» від
них вимагає Мудрець?
Тоді Мудрець сказав:
—
Якщо в когось є роздратування, дайте мені роздратування. Якщо в когось є
гнів, дайте мені гнів. Якщо в когось є жорстокість, дайте мені жорстокість.
Якщо в когось є грубість, дайте мені грубість. Якщо в когось є сумнів, дайте
мені сумнів. Якщо в когось є ненависть,дайте мені ненависть. Якщо в когось є
злоба,дайте мені злобу. Якщо в когось є страх, дайте мені страх. Якщо в когось
є зрада, дайте мені зраду. Якщо в когось є марновірство, дайте мені марновірство.
Якщо в когось є сарана думок дайте мені сарану думок. А якщо дасте пригорщу
дурних звичок, я прийму й ці запилені брязкальця. Але не забудьте, чого вартий
той, хто відніме одного разу подароване. Отже, я прийняв увесь бруд вашого
Серця, і воно стає чистим. А вам відкриваю Мудрість: шляхом до Серця учня є
чисте Серце вчителя.
АНКЕТА
«Десять питань про наші
педради»
1.
Чи ви надаєте свободу членам для висловлення власної
точки зору на засіданнях педради ?
2.
Чи всебічно обговорюються ідеї, перш ніж їх приймуть або
відкинуть?
3.
Чи приносять користь педради у вашому навчальному
закладі?
4.
Чи продуктивно розв’язуються розбіжності в думках?
5.
Чи вислуховують учасники педради один одного? Чи
створюють вони що-небудь на основі взаємозбагачення ідей?
6.
Чи планує атмосфера довіри на засіданнях?
7.
Чи кожний висловлюється за порядком денним?
8.
Чи одержують педагоги ясне розуміння того, як реалізувати
рішення педради?
9.
Чи відбуваються конфіденційні дискусії «не для преси»
після засідання педради?
10.
Чи влаштовує Вас,
як відбуваються педради? Що можете
запропонувати для підвищення ефективності педагогічної ради?
Вступне
слово заступника директора із навчально – виховної роботи.
Обговорення і встановлення правил для учасників тренінгу.
Вправа «Будемо знайомі» на тему «Ви про мене, напевно, не
знаєте...», яка сприяла більшій розкутості й свободі людини, зникненню страху
перед аудиторією, підвищенню задоволеності педагога своєю роботою.
Вправа « Вільний мікрофон», де
присутні коротко говорили найважливіше у відповідь на задані тематичні питання.
Робота в об’єднаних по 4 особи групах та обговорення
питання «Що мені складніше всього в спілкуванні з учнями?», ціллю
якого було дати кожному учителю можливість подумати й розповісти про проблеми,
які виникають у нього в спілкуванні з дітьми, усвідомити, що подібні проблеми є
й у колег, знайти відповідь на питання, що його цікавлять.
Вправа «Висловлення й прийняття
претензій», коли у швидкому темпі перший з учасників висловлював другому
яку-небудь претензію, а другий учасник знаходив гарне у висловленій претензії й
дякував за неї, по закінченні вправи проведено обговорення.
Обговорення представлених
результатів анкетування «Взаємини із
учителями», «Взаємини з учнями», представлення
варіантів розв’язання деяких з виділених проблем.
Результати роботи учнів на вибір педагогів, коментар.
Малюнки, фотографії на тему «Я й моя
вчителька» та відповідний коментар
до них.
Представлення цікавих робіт учнів «Учитель, у якого я
хотів би вчитися», «Навчання без конфліктів», «Ідеальні вчителі: міфи й
дійсність», «Майбутнє починається на уроці Вчителя»
Ознайомлення
присутніх із цікавими творами та думками батьків «Учитель моєї дитини...»
Робота у групах : вироблення
програми та плану дій з обраної проблеми та його практичного втілення (програма
містила ціль, яку необхідно досягти в результаті розв’язання проблеми даним
шляхом, основні етапи діяльності педагогічного колективу, план роботи із
зазначенням часу й основних заходів) , захист програм.
Анкетування « Про наші педагогічні ради»
Немає коментарів:
Дописати коментар