Педагогічна рада–тренінг Березень. 2017р.
«Впровадження освітніх технологій і систем спрямованих на розвиток особистості учня, його соціалізації».
Мета: допомогти учителям за допомогою освітніх технологій розвивати вміння учнів адаптуватися до соціального середовища.
Перебіг педагогічної ради:
І вступ. Вступне слово директора школи О.Л. Островської.
ІІ. Основна частина. Тренінг «Впровадження освітніх технологій і систем спрямованих на розвиток особистості учня, його соціалізації».
«Знати більше, ніж я знаю сьогодні»
В. Сухомлинський
І. Вступна частина.
Вправа №1: «Дошка думок і визначень».
Члени педагогічного колективу діляться на групи, де кожна група пише на аркуші паперу своє розуміння термінів «освітні технології» і «соціалізація». Після цього визначення кріпляться на дошку і зачитуються ведучим. Після цього зачитується вірне визначення цих термінів.
Технології («техно» – мистецтво, вміння, майстерність, вчення, наука, слово, поняття, закономірність, взаємозв’язок, порядок) – усвідомлена техніка людської діяльності: 1) сукупність знань, методів, засобів, прийомів, техніки, що приводять до запланованого результату, 2) діяльність і застосування різних видів знань для розв’язання певних завдань; 3) один із засобів перевірки істинності теорії, як суттєвої сили суспільства, об’єктивно-предметний спосіб діяльності та форма історичного саморозвитку людини, як складова частина цивілізації та культури, як певний спосіб буття людини у світі.
Освітні технології – цілеспрямоване використання у комплексі чи окремо знань, прийомів, засобів, подій чи відносин для підвищення ефективності навчального процесу.
Соціалізація – процес, коли особистість зі своїми біологічними задатками набуває нових, суспільноприйнятих норм, цінностей, правил поведінки.
Термін «соціалізація» ввів у соціальні науки в середині XIX століття відомий французький соціолог Г. Тард. З того часу поняття «соціалізація» пройшло тривалий процес трансформації і сьогодні в літературі можна знайти багато його визначень в залежності від розуміння авторами сутності та структури особистості. Слід відзначити, що одночасно з терміном «соціалізація особистості» нерідко як синонімічні використовуються такі терміни: «формування особистості», «виховання особистості», «освіта особистості», «розвиток особистості» та інші. Однак їх використання ускладнює можливості соціологічного аналізу, оскільки кожен з цих термінів має неоднозначне тлумачення. Якщо виходити з визначення поняття «соціалізація», то стає зрозумілим, що дане поняття за об’ємом ширше понять «формування», «виховання», «освіта» та «розвиток» особистості. Поняття «соціалізація» охоплює як процеси цілеспрямованого формування особистості (наприклад, освіта чи виховання), так і всю сукупність стихійних, неспрямованих дій, які впливають на становлення особистості, на процес входження індивідів у соціальні групи. На основі вищенаведених визначень соціалізацію особистості можна і треба розглядати як складне соціально-психологічне явище, яке одночасно виступає і як процес, і як відношення, і як спосіб, і як результат становлення особистості у діяльності та спілкуванні. Відрізняють дві основні форми соціалізації - спрямовану та неспрямовану. Неспрямована форма соціалізації – це нібито стихійне формування певних соціальних якостей індивіда під впливом безпосереднього соціального оточення. Передусім це сім’я, родичі, однолітки, колеги тощо. Спрямована форма соціалізації – це спеціально розроблена суспільством чи його певними соціальними інститутами система засобів дії на особистість, яка розвивається, з метою сформувати її відповідно до пануючих у даному суспільстві (або соціальній групі) цінностей, цілей та інтересів.
Соціалізація являє собою процес становлення особистості, поступове засвоєння нею вимог суспільства, придбання соціально значимих характеристик свідомості і поведінки, які регулюють її взаємини із суспільством.
Фрейд виділив психологічні механізми соціалізації: імітацію, ідентифікацію, почуття сорому і провини.
Багато психологів і соціологів підкреслюють, що процес соціалізації продовжується протягом усього життя людини, і стверджують, що соціалізація дорослих відрізняється від соціалізації дітей декількома моментами. Соціалізація дорослих скоріше змінює зовнішню поведінку, у той час як соціалізація дітей формує ціннісні орієнтації. Соціалізація дорослих розрахована на те, щоб допомогти людині набути визначені навички, соціалізація в дитинстві в більшій мірі має справу з мотивацією поведінки.
Отже, соціалізація - акумулятивний процес, у ході якого накопичуються соціальні навички. Одним з важливих засобів спрямованої соціалізації є освітньо-виховна сфера суспільства.
ІІ. Загальна частина.
Як освітні освітні технології виступають у ролі засобів та методів впливу на учня і його соціалізації присутніх проінформує група учителів Балинська О.В., Добровольська Т.В.
Вправа №2: «Рольова гра».
Правила: потрібно змоделювати ситуацію у вигляді Вчитель –Вчитель(В-В) і Вчитель–Учень (В-У), де В-В спрямовує певні технології на В-У, щоб вирішити певну проблему. Розіграти у вигляді реальної ситуації.
1) Ситуація:
Учень проявляє хороші результати з певного предмету, повязує свою майбутню професію з цим напрямком, тому бере активну участь у різних творчих конкурсах. Однак, його роботи не визначаються як кращі і він не займає призових місць. Він розчаровується, зневірюється у власних силах і своїй компетентності щодо предмета, і в нього поступово зникає бажання здобувати знання у цьому напрямку.
Що Ви зробите за допомогою технологій, щоб соціалізація учня повернулась в звичайне русло? Спробуємо застосувати технологію «Створення ситуації успіху» та Особистісно орієнтована навчальна ситуація (функція вибірковості-здатність людини до вибору, функція автономності особистості (у міру розвитку вона дедалі більше стає вивільненою від інших факторів)
2) Ситуація:
Учень пропускає заняття. Пропуски пояснює по-різному класному керівникові каже одне, вчителям – предметникам- друге, батькам - третє. Які технології в цій ситуації Ви будете використовувати? (Особистісно орієнтована навчальна ситуація реалізація функцій по Сєрікову функція відповідальності і функція рефлексії (особистість повинна оцінювати своє життя);
3) Ситуація:
В учня виявляється проблема у виступі перед аудиторією. Він ніяковіє, тремтить голос, з’являється невпевненість, виступає піт, «ковтає» слова. Хоча зазвичай, коли не доводиться виголошувати промову, він веселий, балакучий, товариський, енергійний. Як допомогти учневі подолати страх перед аудиторією? (використовуємо технологію «особистісно-орієнтована навчальна ситуація», формувальна функція (формування образу «Я»).
Кожна людина має свою думку і аргументує її, однак є речі, які визначають одну думку, ябо доповнюють одна одну.
Вправа №3: «Незакінчені речення».
Продовжити думку:
1. Освіта - це скарб, який здобувається за допомогою…( певних знаннь, вміннь і навички.)
2. Технології – це комплекс технічних засобів, які спрямовані на … (забезпечення ефективнього управління і реалізацію освітнього процесу на основі комплексу цілей і певним чином сконструйованих інформаційних моделей освоюваної реальності — вмісту освіти.)
3. Освітні технології – це сукупність методів, які використовуються для … (підвищення ефективності навчального процесу)
4. Соціалізація учня проходить у вигляді… (впливу на особистість, яка розвивається, з метою сформувати її відповідно до пануючих у даному суспільстві (або соціальній групі) цінностей, цілей та інтересів), систематичної освіту, яка є найважливішим елементом соціалізації, але, крім того, школа готує індивіда до життя у суспільстві і у більш широкому сенсі. Школа виступає для дитини як перша і основна модель соціуму. Саме шкільний досвід допомагає людині засвоювати ті закони, за якими живуть дорослі, та способи існування у межах цих законів (різні соціальні ролі, міжособистісні відносини тощо)
5. Особистість розвивається завдяки…(навчанню, формуванню власної світоглядної позиції, власного ставлення до соціальної реальності)
6. Особистість добре пристосовується до навколишнього середовища, коли… ( вона сприймає своє життя та плідною працею змінює його на краще, приймає нові вимоги діяльності, соціальні умови і нове оточення.)
7. Процес соціалізації умовно можна поділити на етапи… (дитинство (від народження до 1 року), раннє дитинство (1-3 роки), дошкільне дитинство (3-6 років), молодший шкільний вік (6-10 років), молодший підлітковий (10-12 років), старший підлітковий (12-14 років), ранній юнацький (15-17 років), юнацький вік (18-23 року), молодість (23 - 30 років), ранню зрілість (30-40 років), пізню зрілість (40-55 років), похилий вік (55-65 років), старість (65-70 років), довгожительство (понад 70 років)- У найзагальнішому вигляді етапи соціалізації подав Етан
Інший підхід до періодизації процесу соціалізації особистості передбачає виділення двох загальних етапів: періоду первинної соціалізації (від народження до формування особистості) і періоду вторинної соціалізації (розвиток особистості на стадії її соціальної зрілості)
8. Людина народжується зі своїми біологічними задатками, а в процесі соціалізації… (стає соціально зрілою особистістю , формується внутрішня структура людської психіки, переведення елементів зовнішнього світу у внутрішнє «Я» особистості елементів зовнішнього світу у внутрішнє «Я» особистості. В психології поняття „особистість” розглядають в сукупності понять: І – людина ІІ – індивід ІІІ – особистість ІV – індивідуальність
9. Агентами соціалізації є…( сім´я, сусіди, ровесники, вихователі та вчителі, колеги. Інститути соціалізації - сім’я, церква, інститут освіти, а відповідно, і закладів, які її забезпечують, – системи народної освіти, зокрема – школа, армія, ЗМІ – телебачення, інтернет, трудовий колектив, неформальні обєднання )
10. Зворотній процес соціалізації (десоціалізація) зумовлений… ( ізоляцією людини, уніфікацією, обмеженням спілкування та можливостей для підвищення культурного рівня та ін. Внаслідок нього людина може частково або повністю втратити засвоєні норми і цінності.
11. Явище ресоціалізації — докорінної зміни соціального середовища зумовлене… (необхідністю особистості пристосуватися до нових соціальних обставин, норм і цінностей. Це болісний процес, який нерідко вимагає цілковитої зміни поглядів на суспільство, переоцінки свого життя, руйнування попереднього і нового світорозуміння, розриву з традиційними культурними цінностями, необхідності брати на себе незвичну соціальну роль тощо.)
12. Подібно пуп’янку квітки, яка розпускається під впливом сонячного тепла, розвиток дитини відбувається під впливом…
Вправа №4: «Однаковість різних слів» робота в групах.
Потрібно зобразити на ватмані дві великих ромашки, де в центрі однієї написати слово «соціалізація» записати функції, які впливають на процес соціалізації учнів; а в центрі іншої – «освітні технології», написати особистісно-орієнтовані освітні технології. Складові освітніх технологій: форми, прийоми, методи, засоби»
основні складові освітніх технологій.
Функції соціалізації:
— функція вибірковості (здатність людини до вибору);
— функція рефлексії (особистість повинна оцінювати своє життя);
— функція буття, що полягає в пошуках сенсу життя та творчості;
— формувальна функція (формування образу «Я»);
— функція відповідальності («Я відповідаю за все»);
функція автономності особистості (у міру розвитку вона дедалі більше стає вивільненою від інших факторів).
Роздатковий матеріал для кожної групи «Особистісно-орієнтовані освітні технології. Складові освітніх технологій: форми, прийоми, методи, засоби»
Особистісно орієнтована педагогічна ситуація. Це така навчальна ситуація, опинившись в якій дитина повинна шукати сенс, пристосувати її до своїх інтересів, побудувати образ чи модель свого життя, вибрати творчий момент, дати критичну оцінку.
Вальдорфська педагогіка є однією з різновидів втілення ідей “гуманістичної педагогіки” Вона може бути охарактеризована як система самопізнання і саморозвитку індивідуальності при партнерстві з учителем, у двоєдності чуттєвого і надчуттєвого досвіду духу, душі і тіла.
Технологія саморозвитку (Марія Монтессорі) - є теж моделлю особистісно орієнтованого підходу до навчання і виховання. В її основі лежить ідея про те, що кожна дитина, з її можливостями, потребами, системою стосунків проходить свій індивідуальний шлях розвитку.
Групова форма навчальної діяльності виникла як альтернатива існуючим традиційним формам навчання (вміле поєднання індивідуальної і групової організації навчальної діяльності допомагає успішному навчанню дітей, а їх активність і самодіяльність підвищують ефективність уроку).
Технологія розвивального навчання ( Л. С. Виготський. Л. В., Занков, В. В.Давидов, Д. Б. Ельконіна) - в основі лежить уявлення про розвиток дитини як суб'єкта особистої діяльності. А це означає, що головна мета навчання — забезпечити розвиток дитини.
Робота над навчальним проектом — практика особистісно орієнтованого навчання в процесі конкретної праці учня, на основі його вільного вибору, з урахуванням його інтересів. У свідомості учня це має такий вигляд: "Все, що я пізнаю, я знаю, для чого мені потрібно і де я можу ці знання застосовувати”.
Технологія колективного творчого виховання (за І. П. Івановим )— формування особистості в процесі роботи на користь інших людей; в організації певного способу життя колективу, де все ґрунтується на засадах моральності та соціальної творчості. Технологія колективного творчого виховання дає можливість вдосконалювати пізнавально-світоглядну, емоційно-вольову та дієву сфери особистості учня та педагога.
Педагогічна технологія "Створення ситуації успіху" (за А. С. Белкіним) - в основі лежить особистісно орієнтований підхід до процесу навчання та виховання. Ситуація успіху — це суб'єктивний психічний стан задоволення наслідком фізичної або моральної напруги виконавця справи, творця явища.
Сугестивна освітня технологія. Серед педагогічних технологій навчально-виховного процесу найбільшу зацікавленість викликала сугестивна технологія, яка є ще малопоширеною. Основою релаксопедичного навчання є психічна саморегуляція, яка має велике профілактичне значення. Керування психічним станом відбувається спочатку через регуляцію психічного стану особи, що навчається, за допомогою та під керівництвом викладача, а в міру того, як опановується аутотренінг, переходить в саморегуляцію.
ІІІ Висновки.
Призначення особистісно орієнтованих; технологій полягає в тому, щоб підтримувати та розвивати природні якості дитини, її здоров'я, індивідуальні здібності, допомагати в становленні її суб'єктності, соціальності, культурної ідентифікації та творчої самореалізації.
«Покликав один багатій до себе 3 рабів і дав одному з них 5 талантів (давні гроші), другому – 2, третьому ж – лише 1. Через деякий час повернулися до свого господаря раби, і той, що мав 5 талантів, дістав ще 5, той, що 2, - ще 2, а третій загубив і той талант, що мав: нічого не здобув. Покарав його господар вічною темрявою, сказавши: «Тому, хто має, ще додається, а хто нічого не має, то втратить і те, що мав». Отже, кожна людина наділена якимось даром, талантом, має певні задатки, які потрібно розвивати, удосконалювати, бо без праці таланту немає, і хто не працює над собою, ніколи нічого не досягне. Недаремно кажуть:
Багато особистостей на світі,
Та кожна, безперечно, діамант,
Життя обточить всіх, воно покаже,
Хто варт чого, а хто не варт.
Наша школа – це розмаїття особистостей. Тут працюють люди, які Божим велінням наділені розумом, талантом, добротою, людяністю, креативністю. Але ніщо не возвеличує людину так, як праця. Тож не зупиняйтеся на досягнутому, працюйте і, як говориться у притчі, майте і нехай вам ще додається.
Проект рішення педради
З метою забезпечення високої результативності навчально-виховного процесу , розвитку особистості учня, його соціалізації педагогічна рада постановила:
1. Продовжити роботу педагогічного колективу над удосконаленням системи роботи зі здійснення зовнішньої та внутрішньої диференціації , впровадження в роботу кожного вчителя форм та методик особистісно зорієнтованого навчання, свідомого впровадження в практику роботи елементів сучасних інноваційних технологій.
2. Адміністрації школи :
2.1. Пропагувати ширше впровадження учителями навчального закладу особистісно орієнтованих технологій , сутність яких полягає у підтримці та розвитку природних якостей школярів, їх здоров'я, індивідуальних здібностей, в становленні їх суб'єктності, соціальності, культурної ідентифікації та творчої самореалізації. Постійно.
2.2. Посили контроль за підготовкою учителів – предметників до уроків , дотриманням структури інноваційного, особистісно – зорієнтованого відповідно до типу заняття, використанням доцільних сучасних форм, методів, прийомів, засобів навчання, впровадження особистісно зорієнтованих, інноваційних технологій. До 25.05.17
2.3.Відпрацювати систему заходів щодо організації взаємовідвідувань уроків і позакласних заходів педагогічними працівниками школи для їх взаємозбагачення, пошуку ефективних форм проведення сучасного уроку, навчально – виховних заходів, спрямованих на становлення соціально зрілої особистісті кожного індивідума. До 25.05.17
2.4.Випустити методичний бюлетень «Особистісно-орієнтовані освітні технології, що сприяють формуванню соціалізації в учнів. Складові технологій: форми, прийоми, методи, засоби» До 27.03.17
3. Учителям школи постійно:
3.1.З метою формування згуртованого і працездатного учнівського колективу та соціалізації особистості кожного школяра особистісно орієнтоване навчання й виховання учнів здійснювати за особистісно орієнтованими технологіями, їх елементами.
3.2.Поєднувати традиційні форми , методи, прийоми проведення навчальних занять та позакласних заходів з сучасними, інноваційними , застосовувати традиційні та інноваційні підходи до проведення навчально – виховних занять, де створювати реальні умови для інтелектуального, морального , соціального становлення особистості кожного учня.
3.3.Поглиблювати та урізноманітнювати форми й методи мотивації успішної навчальної діяльності з метою розвитку мотиваційної сфери школярів.
3.4.Створювати необхідні умови для повного самовираження та самореалізації особистості учнів в умовах навчально-виховного процесу.
Виступ учителів Балинської О.В., Добровольської Т.В. «Освітні технології як засоби та методи впливу на учня .» .Представлення буклета.
Вправа № 1 Гра «Як розпорядитися своїм життям?»
Мета: навчити учасників визначати власні духовні цінності, вплив духовних цінностей на своє життя.
Вправа №2: «Дошка думок і визначень» ( робота в групах)
Члени педагогічного колективу діляться на групи, де кожна група пзаписує на аркуші паперу своє розуміння термінів «освітні технології» і «соціалізація». Після цього визначення кріпляться на дошку і зачитуються ведучим.
Вправа №3: «Рольова гра»
Правила: потрібно змоделювати ситуацію у вигляді Вчитель –Вчитель(В-В) і Вчитель–Учень (В-У), де В-В спрямовує певні технології на В-У, щоб вирішити певну проблему. Розіграти у вигляді реальної ситуації.
Вправа №4: «Незакінчені речення»( метод « Мікрофон»)
Вправа №5: «Однаковість різних слів» (робота в групах).
Учасники отримують листи, де у центрі одного записане слово «соціалізація», у ценрі другого - «освітні технології». Завдання : записати функції соціалізації та освітні технології, які впливають на процес соціалізації учнів.
Виступи учителів, які атестуються : Родікова О.В., Веріги Л.А
Немає коментарів:
Дописати коментар